حقیقت اعمال در تفاسیر روایی شیعه با اتکا بر تفسیر قمی و تفسیر عیاشی
«حقیقت اعمال در تفاسیر روایی شیعه با اتکا بر تفسیر قمی و تفسیر عیاشی»
فاطمه حسنی (طلبه سطح 2 ، حوزه علمیه راه زینب علیهاالسلام)
چکیده
این مقاله در پی بررسى تجسم اعمال در تفاسیر روایی شیعه مى باشد، تجسم و حقیقت اعمال تبیینى است از چگونگى تاثیر اعمال بشر در سرنوشت نهایى او و تحلیلى است از نحوه ارتباط میان اعمال دنیوى با جزاى اخروى. در این مقاله به شیوه توصیفی و تحلیلی با استفاده از تفسیر قمی و تفسیر عیاشی به بررسی حقیقت اعمال پراخته شده است. حقیقت اعمال، مسئلهاى است که در هریک از حوزههاى فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان به نوعى مطرح بوده است لذا ضرورت دارد به صورت دقیق بررسی گردد.بسیارى به اثبات آن پرداخته و سخت از آن طرفدارى کردهاند، برخى نیز آن را دور از حکم عقل شمرده و به انکار آن برخاستهاند پس بررسی این مساله لازم بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار است. مساله حقیقت اعمال از مسایل مربوط به جهان پس از مرگ است. این مساله، گرچه شاخهای از کیفر و پاداش اخروی است، ولی در بحث شهود و گواهان قیامت نیز میتواند راهگشا باشد؛ زیرا هرگاه کردار انسان گناهکار در سرای دیگر تجسم یابد، خود بهترین شاهد و گواه بر جرم بوده و راه هرگونه انکار را بر او میبندد.
کلیدواژه ها: اعمال،تجسم اعمال، باطن اعمال، تفسیر قمی، تفسیر عیاشی، ظاهر اعمال.